Komunikacja w kryzysie
Osiem metod jak pogłębić kryzys na własne życzenie
Obsługując projekty kryzysowe dla różnych firm i instytucji wiele wysiłku wkładamy nie tylko w aktywne przeciwdziałanie zaistniałemu problemowi. Równie wiele starań wymaga nakłanianie Klienta, by pewnych rzeczy nie robił.
Nie zamykaj się w „oblężonej twierdzy”
Organizacje, w których dochodzi do sytuacji kryzysowej zadziwiająco często okopują się w swoich siedzibach, unikając wszelkich form aktywnej komunikacji ze światem. Jest to jeden z podstawowych błędów, przynoszących skutki odwrotne od zamierzonych.
Kryzysowe mity
Ludzie biznesu myślą stereotypowo o przyczynach powstawania sytuacji kryzysowych. Najczęściej wydaje się im, że głównymi przyczynami kryzysu są np. wypadki, zakłócenia procesów produkcji lub działania przestępcze.
Po co plan komunikacji antykryzysowej?
Zbliża się pierwsza rocznica tragicznego zamachu na World Trade Center 11 września 2001 r. Wydarzenie to rok temu uświadomiło setkom tysięcy firm i instytucji na całym świecie, że w każdej chwili, niespodziewanie mogą znaleźć się w sytuacji, do której zupełnie nie są przygotowani.
Jeden Głos
W interesie firm i instytucji jest, by mieć wielu „rzeczników” – osób, które pojawiają się w mediach. Zadaniem szefa komunikacji dużej korporacji powinna być m.in. medialna promocja najciekawszych lub kluczowych osób, z którymi pracuje, np. szefów poszczególnych działów.
Zespół i koordynacja
Nie umniejszając zalet indywidualizmu trzeba jasno powiedzieć, że sytuacje kryzysowe wymagają – jak żadne inne – koordynacji działań i gry zespołowej.
Aktorzy lwiego teatru
Jak pisaliśmy miesiąc temu okres świąteczny sprzyja kryzysom w mediach. Od 27 grudnia wiele instytucji, firm i osób znalazło się w strefie kryzysu wywołanego przez publikację „Przychodzi Rywin do Michnika”.
Medialne narzędzia kryzysowe
Gdy media wciągną Ciebie lub Twoją firmę w kryzys to wyrok opinii publicznej ma największe znaczenie. Zanim ten wyrok padnie, zainteresowani wyrabiają sobie zdanie na Twój temat na podstawie tego, co inni mówią o Tobie, ale i tego co Ty mówisz i jak się zachowujesz.
Kryzysowy nektar
Kryzys dotykający firmę jest dla niej… szansą na zwiększenie jej wartości, obrotów, pozycji rynkowej. Taki właśnie jest fenomen właściwie zastosowanej strategii medialnej podczas sytuacji kryzysowej.
Atak na atak
W medialnej sytuacji kryzysowej najgorszą formą obrony jest atak. Zwłaszcza niekontrolowany. Kolejnego dowodu na prawdziwość tej zasady dostarczył 22 kwietnia Premier Leszek Miller spektakularnie okazując agresję wobec przesłuchującego go posła Zbigniewa Ziobro.
Z kim się kopać?
Media kochają kryzysy. Redaktorzy wszelkiego rodzaju mediów szybciej zdecydują się zamieścić materiał o Twojej firmie lub organizacji, jeśli będzie mówił o jej kłopotach, niż jeśli będzie miał wyłącznie pozytywny charakter.
Trafieni w czułą strunę
Przedstawiamy rozszerzoną wersję rozmowy z Adamem Łaszynem, jaka ukazała się w sierpniowym wydaniu magazynu Businessweek