Radio to głos i emocje. Dlatego wywiad radiowy powinien być bardziej dynamiczny niż telewizyjny lub prasowy. W radio nie można sobie pozwolić na zastanawianie się nad tym, co ma się powiedzieć.
Znane przysłowie „Milczenie jest złotem” w radiu nie obowiązuje. Gdy po zadanym pytaniu słuchacze nie usłyszą Cię – uznają, że zostałaś/zostałeś „trafiony” i odpowiedź Cię przerasta.
Najważniejsze jest pierwsze zdanie i kilka kolejnych sekund. Musisz zainteresować słuchacza, bo bez tego nie uda Ci się skupić jego uwagi, zaś słuchacz zmieni stację.
Twórz obrazy
Polscy radiowcy mówią, że „radio to teatr wyobraźni”. W krajach anglosaskich radio określa się dosadniej; „to kino w głowie słuchacza” − mówią tamtejsi dziennikarze radiowy. Dlatego:
- stosuj barwne porównania, by pobudzić wyobraźnię słuchaczy,
- mów prostym językiem, używaj konkretnych wyrażeń i sformułowań,
- staraj się mówić płynnie i bez przerw,
- nie używaj precyzyjnych liczb, stosuj uogólnienia, np. zamiast 47,3% powiedz „prawie połowa”.
Twój głos
Poważnym stresem dla wielu osób może być własny głos, gdy odsłuchasz nagrania dokonanego z Tobą.
Sami bowiem słyszymy siebie zupełnie inaczej, niż słyszą nas inni. Podczas nagrania ten problem może wystąpić, gdy poproszą Cię o nałożenie słuchawek na czas rozmowy. Postaraj się o tym nie myśleć, skup się na temacie rozmowy.
W radiu lepiej wypadają niskie głosy. Szczególnie w przypadku płci pięknej warto – o ile jest to wykonalne – lekko obniżyć tembr głosu.
Zachowuj przyjacielski i pogodny ton głosu. Uśmiechaj się podczas rozmowy – barwa Twojego głosu będzie milsza dla ucha słuchacza.
O czym warto pamiętać?
- Staraj się zapomnieć o mikrofonie i tysiącach słuchających Cię ludzi. Wyobraź sobie, że mówisz do jednej osoby. Tę osobę ucieleśnia… mikrofon. Mów więc wprost do mikrofonu, a nie do prowadzącego program (inaczej niż w telewizji!).
- Studia radiowe są z reguły niewielkimi pomieszczeniami (uwaga cierpiący na klaustrofobię!) i maja wyciszone ściany.
- W radio można korzystać z notatek, ale odczytywanie ich nie ma sensu. Czytanie przygotowanych wcześniej materiałów brzmi sztucznie i nudno. Wypada się gorzej. Co gorsze, możesz szeleścić notatkami, a tego słuchacze bardzo nie lubią.
- Jeśli Twoja wypowiedź jest nagrywana poza studiem i ma zostać użyta w cogodzinnych informacjach, skup się na jednym kluczowym przesłaniu.
Więcej nie dasz rady przekazać. Postaraj się powiedzieć wszystko w 15 sekund. Nie jest to łatwe, ale to najpewniejszy sposób, byś nie usłyszał(a) później swych słów „wyrwanych z kontekstu”.