Pitch letter / zachęcacz
Pitch letter – zindywidualizowane pismo do konkretnego przedstawiciela mediów, zachęcające go do zajęcia się określonym tematem oraz przedstawiające najbardziej atrakcyjne medialnie fakty lub informacje związane z proponowanym tematem.
Pitch letter ma na celu wywołanie zainteresowania przedstawioną kwestią i wywołanie chęci zadania kolejnych pytań związanych z danym tematem, a w efekcie – stworzenia materiału redakcyjnego.
Ze względu na tę funkcję w agencji Alert Media pitch letter nazywa się również „zachęcaczem”. Adresatami pitch letters najczęściej są dziennikarze, bywają też redaktorzy, wydawcy, a ostatnio coraz częściej blogerzy i autorzy poczytnych serwisów internetowych.
Pitch letter powinien być bardzo zwięzły (maksymalnie jedna strona wydruku) i przedstawiać najbardziej „smaczne” medialnie „kąski”. Zachęcacz może też przedstawiać informacje dotyczące wyjątkowych możliwości stwarzanych dla dziennikarza, np. zrobienia ekskluzywnego wywiadu z rzadko bywającym w Polsce znanym ekspertem lub innym VIPem.
Aby pitch letter był skuteczny – oprócz atrakcyjnej medialnie propozycji merytorycznej musi być napisany pod potrzeby konkretnego dziennikarza, uwzględniać specyfikę jego redakcji, indywidualne zainteresowania lub uwarunkowania adresata. Jeśli adresat ów (dziennikarz, wydawca, redaktor, czy bloger) „złapią haczyk” i zainteresują się tematem, powinni otrzymać oprócz elementów obiecanych w pitch letter rzetelne materiały prasowe przedstawiające szczegóły tematu i jego tło, np. klasyczny (zob.) zestaw prasowy. AŁ