Tarcza Prawdy – bezpłatna instrukcja reagowania na dezinformację dla firm i instytucji

Wspólnie ze Stowarzyszeniem Demagog – pierwszą w Polsce organizacją factcheckingową – przygotowaliśmy „Tarczę Prawdy”, czyli praktyczną instrukcję reagowania na dezinformację. To narzędzie, które może pomóc każdej organizacji – niezależnie od wielkości i sektora – lepiej chronić swój wizerunek, wiarygodność oraz relacje z otoczeniem.

Instrukcja dostępna jest bezpłatnie, pro publico bono.

Co zawiera „Tarcza Prawdy”?

To czteroetapowa procedura, która krok po kroku pokazuje:

  1. Jak monitorować przestrzeń medialną i rozpoznawać fake newsy.
  2. Jak weryfikować podejrzane informacje i korzystać z narzędzi fact-checkingowych.
  3. Jak reagować na dezinformację – zarówno wewnętrznie, jak i publicznie.
  4. Jak sprawdzać efekt działania.

Znalazły się w niej również:

  • praktyczne narzędzia do weryfikacji treści, zdjęć i źródeł,
  • wskazówki dla zespołów PR, IT, HR i zarządzania kryzysowego,
  • model komunikatu dementującego (debunk),

Narzędziownik A pod tym linkiem znajdziecie dodatkowe źródła wiedzy, które stanowią swoisty zasobnik fact-checkera: bit.ly/m/tarczaprawdy

Dlaczego warto?

Dezinformacja w czasach infodemii to realne zagrożenie. Może podważyć zaufanie, zakłócić relacje z interesariuszami, wywołać kryzys medialny lub nawet wpłynąć na decyzje biznesowe i administracyjne. Wczesna reakcja, jasna procedura i przeszkolony zespół to dziś kluczowe elementy odporności organizacyjnej.

Instrukcja „Tarcza Prawdy” powstała z myślą o tych, którzy chcą działać świadomie i odpowiedzialnie w obliczu rosnącej fali manipulacji i fałszywych informacji.

Wspólna odporność informacyjna

Wzrost odporności informacyjnej firm i instytucji to nie tylko kwestia wizerunku, ale również odpowiedzialności społecznej. Nas wszystkich: zarówno pracowników, jak i mieszkańców kraju. Dezinformacja może wywoływać niepotrzebny niepokój, a w skrajnych przypadkach prowadzić do chaosu informacyjnego i utraty zaufania do firm, organizacji, do państwa. I miejmy świadomość, że niektóre dezinformacje mogą realnie szkodzić zdrowiu i życiu ludzi. Taki właśnie mają cel.

Wspólne stosowanie dobrych praktyk, edukacja pracowników oraz rozwijanie umiejętności szybkiego reagowania mogą pomóc przetrwać najbardziej złożone kryzysy informacyjne. Dobrze przygotowana organizacja to taka, która nie tylko reaguje, ale też zapobiega – przewiduje możliwe scenariusze, buduje kulturę rzetelnej komunikacji i wspiera swoich pracowników w rozpoznawaniu fałszywych treści. To jest możliwe i realne, ale trzeba wcześniej wykonać pracę, do czego gorąco namawiamy. Instrukcja pomoże, a może i zainspiruje. Warto ją dostosować do warunków organizacji. Można wdrożyć całość, część, rozszerzyć, ograniczyć…cokolwiek, co wesprze zwalczanie i przeciwdziałanie dezinformacji. Nawet samo przemyślenie możliwych reakcji na dezinformację w organizacji, to już coś. To dobry początek.

Share this post