2016-03-16 | Marketing w praktyce | Adam Łaszyn

Będziemy świętować ćwierćwiecze polskiego PR-u – a jak podsumujemy miniony rok?

Będziemy świętować ćwierćwiecze polskiego PR-u – a jak podsumujemy miniony rok?

Od kilku lat mam zaszczyt otwierać Kongres Profesjonalistów PR w Rzeszowie podsumowaniem poprzedniego roku. Ściślej zaś – czasu od kongresu do kongresu. W tym subiektywnym rankingu pojawiają się znaczące dla branży public relations wydarzenia i projekty zarówno z kraju, jak i z zagranicy. A będzie w tym roku o czym mówić!
Rok temu rzeszowski kongres odbywał się w niemal szczytowym momencie prezydenckiej kampanii wyborczej. Jej wynik – już po imprezie w Rzeszowie – uruchomił ciąg zdarzeń, które zmieniły nasz kraj.
Ta zmiana, zwana dobrą przez zwycięską siłę polityczną, wyraźnie wpłynęła też na polski świat PR. To nie tylko trzęsienie ziemi w komórkach PR administracji rządowej i firm państwowych. To także inne okoliczności pracy PR-owców zajmujących się public affairs.
To nowe realia funkcjonowania specjalistów PR pracujących w samorządach i organizacjach pozarządowych. To często zmiana w portfelach klientów agencji public relations. A niemal wszystkich PR-owców w jakimś stopniu dotyczą też znaczące zmiany w mediach publicznych, które przecież wpływają na cały rynek medialny naszego kraju.
Ważne i interesujące dla branży PR – choć w szerszej skali – były w minionym roku również zjawiska zewnętrzne: exodus uchodźców i postępy ISIS. W tym pierwszym wypadku znamienny był dramatyczny niedobór działań PR, w drugim zaś zadziwiać może skala i efektywność stosowanych narzędzi public relations.
O tych i innych ważkich zjawiskach minionych dwunastu miesięcy będę mówił w swoim inauguracyjnym wystąpieniu. Ale przede wszystkim – nie mogę się doczekać samej inauguracji kongresu, będzie to bowiem intelektualna uczta dla PR-owca.
Na przykład prelekcja ks. Józefa Klocha o działaniach wizerunkowych Kościoła, Macieja Karczyńskiego o działaniach PR służb specjalnych, Konrada Ciesiołkiewicza o tym, jak wielkie korporacje coraz śmielej tworzą i rozwijają własne media… To tylko niektóre ze smakowitych dań tej uczty.
Dla mnie natomiast daniem głównym będzie w Rzeszowie premiera publikacji „Pierwsze ćwierćwiecze. 25 lat public relations w Polsce”. To pierwsza książka przedstawiająca dzieje public relations w naszym kraju od 1990 roku. Pozycja niezwykła, bo stanowiąca zbiór opowieści o tych dziejach. Dariusz Tworzydło i ja namówiliśmy 25 znakomitych postaci do podzielenia się swymi wspomnieniami i spostrzeżeniami dotyczącymi rozwoju branży PR w niepodległej Polsce po upadku PRL.
Piotr Czarnowski, Mariusz Sokołowski, Jerzy Olędzki – to zaledwie trójka nazwisk z grona autorów rozdziałów tej książki. Jest wśród nich także na przykład Maciej Gajewski, który opowiada o wyjątkowej i pionierskiej roli pierwszej obecności Burson-Marsteller w Polsce.
Najchętniej wymieniłbym tu wszystkich autorów, ale potraktujmy to niedopowiedzenie jako zachętę do przyjazdu do Rzeszowa lub przynajmniej sięgnięcia do tej publikacji po jej ukazaniu się. Wielu ze znakomitych współtwórców tej pozycji pojawi się bowiem na rzeszowskim kongresie.
Będziemy zatem w Rzeszowie niejako świętować 25-lecie polskiego public relations, przynajmniej tego współczesnego, społeczno-rynkowego. 25-leciu temu poświęcony będzie oddzielny panel. Jego uczestnikami – jakżeby inaczej – będą autorzy rozdziałów wspomnianej już książki. Tuzy polskiej branży public relations.
Dwa dni w stolicy Podkarpacia pozwalają zarówno podsumować najważniejsze wydarzenia minionego roku w świecie PR, jak i spojrzeć w przyszłość – nabrać wiosennego zapału do realizowania nowych PR-owskich zadań i projektów. Od lat tak właśnie rozpoczyna się branżowy sezon.
Adam Łaszyn – założyciel i prezes Alert Media Communications. W branży PR od 1998 roku. Doradca w zakresie strategii komunikacji i trener medialny setek czołowych polskich firm, instytucji i osób publicznych.
Wykładowca w zakresie różnych dziedzin PR m.in. w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Józefa Tischnera w Krakowie, na Politechnice Gdańskiej, Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach oraz London School of Public Relations w Warszawie. Autor kompleksowego poradnika kontaktów z mediami „Media i ty”. Współautor książki „Sztuka public relations” i pierwszego w Polsce „Leksykonu public relations”.
16. Kongres Profesjonalistów Public Relations odbędzie się 21 i 22 kwietnia w Rzeszowie http://www.kongresprofesjonalistow.pl/program/pro/. To forum dialogu, inspiracji i integracji praktyków, naukowców i pasjonatów branży PR. Pomysłodawcą wydarzenia jest dr Dariusz Tworzydło, prezes zarządu firmy Exacto. Organizatorzy: Newsline i Ideo. Marketing przy Kawie jest patronem medialnym kongresu.