[X zamknij]

Niniejsza strona korzysta do celów statystycznych z systemu statystyk Google Analytics bazującego m.in. na plikach typu cookie. Jeśli nie chcesz, by Twoja przeglądarka zapisywała pliki cookie zmień jej ustawienia stosując tę instrukcję. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na wykorzysywanie plików cookie. Szczegółowe informacje na temat systemu Google Analytics i polityki prywatności
test PR
A A A | drukuj

baza wiedzy > Poradnik > Szkolenia

 

Poprzednia12Następna

 

Jak przygotować się do wywiadu prasowego

Wywiad udzielany prasie może pomóc, ale też zaszkodzić. Wynik wywiadu zależy niemal w całości od Ciebie. Bardzo ważne jest więc, aby do wywiadu dobrze się przygotować.

Oto kilka zasad dotyczących wywiadów prasowych, ale porady, które podajemy dotyczą w dużym stopniu także innych form wywiadu, np. telewizyjnego.

Wybadaj rozmówcę

Sprawdź, kto ubiega się o wywiad? Jeżeli nie znasz dziennikarza, ustal jaką redakcję reprezentuje. Poproś swój dział prasowy lub public relations o przesłanie paru artykułów, które napisał dziennikarz.

Jeżeli nikt w firmie nie potrafi zdobyć takich informacji, możesz skorzystać z usług wyspecjalizowanej agencji.

Zastanów się, jakiej informacji może oczekiwać dziennikarz i do jakiego odbiorcy ma ona trafić. Inaczej rozmawia się z dziennikarzem finansowym, a inaczej z reprezentującym prasę kobiecą.

Wczuj się w rolę rozmówcy

Empatia jest jedną z najbardziej pomocnych cech życiowych. Dlatego postaraj się "wejść w skórę" odbiorcy i dostosować swoje wypowiedzi do jego oczekiwań.

Dziennikarz musi trafić do swojego czytelnika i trzeba mu w tym pomóc, dostosowując swój przekaz do potrzeb ostatecznego odbiorcy, czyli czytelnika.

Mediom nie zależy na wypromowaniu Ciebie, czy dobrym imieniu Twojej firmy.

Media interesuje wyłącznie chwytliwy materiał, który "dobrze się sprzeda" w gazecie. Celem dziennikarza jest zdobycie ciekawych informacji, a nie marnotrawstwo czasu, nawet, jeśli przy okazji zje postawiony przez Ciebie obiad.

Ustal temat rozmowy

Poproś o przesłanie listy podstawowych pytań i zagadnień, jakie dziennikarz chce poruszyć. Nie wymagaj jednak przesadnej szczegółowości. Dziennikarze tego nie lubią, gdyż są w ciągłym pośpiechu i stresie.

Kompletna lista pytań nie ma sensu, bo wiele pytań pojawia się w trakcie rozmowy. Ważne jest jednak, by wiedzieć, co dziennikarza interesuje najbardziej. I daj mu (jej) to!

Upewnij się, czy sam orientujesz się w temacie, o którym będziesz mówił. Nie będąc prezesem nie musisz przecież znać wszystkich szczegółów dotyczących np. marketingu czy finansów.

Niekiedy wskazane jest, aby w wywiadzie towarzyszyła trzecia osoba. Pamiętaj jednak, że jest to często niemile widziane przez dziennikarzy.

Przewiduj nieprzewidziane pytania

Zastanów się, co może być "prawdziwym" powodem, dla którego dziennikarz chce przeprowadzić wywiad. Przygotuj się zatem na pytania, które mogą paść, a nie ma ich na przesłanej liście.

Pozorna rozmowa "o banałach" może być niekiedy pretekstem do przygwożdżenia trudnym pytaniem. Pamiętaj o innej zasadzie: nie ma złych pytań, są tylko złe odpowiedzi.

 

Poprzednia12Następna

 

powrót +


firma | usługi | szkolenia | referencje | klienci | biuro prasowe | baza wiedzy | akademia sztuk komunikacji | kontakt | mapa serwisu | cookies |

powrót na górę


2010 © ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o. |
produkcja: artpage.pl