[X zamknij]

Niniejsza strona korzysta do celów statystycznych z systemu statystyk Google Analytics bazującego m.in. na plikach typu cookie. Jeśli nie chcesz, by Twoja przeglądarka zapisywała pliki cookie zmień jej ustawienia stosując tę instrukcję. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na wykorzysywanie plików cookie. Szczegółowe informacje na temat systemu Google Analytics i polityki prywatności
test PR
A A A | drukuj

baza wiedzy > Poradnik > Komunikacja w kryzysie

 

Poprzednia12Następna

 

Dramat

Najświeższe statystyki wykazały, że we wrześniu na pierwszych stronach gazet oraz w wiadomościach radiowych i telewizyjnych od Tokio po Vancouver najczęściej pojawiały się dwa tematy: dramat czeczeńskich zakładników w moskiewskim teatrze oraz polowanie na snajperów strzelających do niewinnych ludzi w USA.

Oba te wydarzenia były gatunku najbardziej cenionego przez media. Miały w sobie tyle dramatyzmu, że bardzo wyróżniały się spośród codziennego zalewu informacji.

Wątpię, by ktokolwiek z czytających te słowa nie zwrócił na nie uwagi. Dlatego pominiemy opis samych sytuacji.

Pozwalają one nam natomiast przedstawić (lub przypomnieć) pewne podstawowe zasady zarządzania kontaktami z mediami w sytuacji kryzysu, który wybucha nagle powodując pojawienie się osób poszkodowanych lub nawet pociągając za sobą ofiary.

Może to być nagła katastrofa, wypadek, napad gangsterów, szaleńców, czy terrorystów. Część z tych wydarzeń - jak atak terrorystyczny - wydaje się mało prawdopodobne w naszym kraju, ale pozostałe są prawdopodobne także w przypadku setek polskich firm i instytucji.

Służby informacyjne każdego banku muszą być na przykład przygotowane na wypadek napadu. Powinny być na to szczególnie wyczulone po przykrych doświadczeniach medialnych Kredyt Banku po tragicznym napadzie na jeden z jego oddziałów w Warszawie w 2001 r.

Ostrzegamy też, by nie zakładać, że pewne sytuacje po prostu nie mogą się zdarzyć Twojej organizacji. Pomyśl, czy dyrektor teatru w Moskwie mógł się spodziewać, że jego placówkę opanują terroryści?

Cóż więc robić, gdy stanie się niespodziewane?

1. Przygotuj się

Pisaliśmy o tym przed dwoma miesiącami, ale przypomnijmy: łatwiej jest przeciwdziałać kryzysowi, gdy ma się przygotowany plan reakcji na wybuch zainteresowania mediów.

Nie sposób przewidzieć wszystkich możliwych scenariuszy negatywnych wydarzeń, ale można być przygotowanym na te najbardziej prawdopodobne (np. tragiczny wypadek na terenie zakładu, napad na kasjera itp.). One i tak zdarzają się najczęściej.

Procedury planu reakcji na medialny kryzys w związku z najbardziej prawdopodobnymi scenariuszami są nieocenione w przypadku zaistnienia sytuacji nieprzewidzianej - łatwo je adaptować i zareagować szybko na żądania informacji ze strony mediów.

A w sytuacjach, gdy są ofiary śmiertelne lub choćby nastąpi zagrożenie zdrowia lub życia ludzi, dziennikarze zawsze zajmą się tematem od razu, by wypełnić swe programy informacyjne według najwyżej w mediach cenionego trybu "breaking news".

2. Skup się

Musisz sobie zdać sprawę z podstawowej zasady komunikacji kryzysowej:

Krytyczna jest pierwsza reakcja, pierwszy kontakt z mediami. Wtedy - jak matryca - powstaje medialny obraz Twojej organizacji. Zostaniesz spozycjonowany albo po stronie tych złych, albo tych dobrych.

To pierwsze wrażenie - jeśli jest negatywne - bardzo trudno potem zmienić. Co robić w tej pierwszej fazie, by uniknąć roli złego bohatera wydarzeń? Najlepiej skontaktuj się z nami, ale uwzględnij też poniższe sugestie:

 

 

Poprzednia12Następna

 

powrót +


firma | usługi | szkolenia | referencje | klienci | biuro prasowe | baza wiedzy | akademia sztuk komunikacji | kontakt | mapa serwisu | cookies |

powrót na górę


2010 © ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o. |
produkcja: artpage.pl