[X zamknij]

Niniejsza strona korzysta do celów statystycznych z systemu statystyk Google Analytics bazującego m.in. na plikach typu cookie. Jeśli nie chcesz, by Twoja przeglądarka zapisywała pliki cookie zmień jej ustawienia stosując tę instrukcję. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na wykorzysywanie plików cookie. Szczegółowe informacje na temat systemu Google Analytics i polityki prywatności
test PR
A A A | drukuj

baza wiedzy > Poradnik > Szkolenia

 

Poprzednia12Następna

 

Bądź sobą, wypadniesz lepiej

Bycie naturalnym bardzo pomaga w sprawnym komunikowaniu, nie w mediach. Jednak występ w telewizji, radio, czy nawet udzielanie wywiadu dziennikarzowi we własnym biurze, nie jest dla wszystkich przysłowiową bułką z masłem i rodzi stresy.

Bardzo często zachowujemy się wówczas nienaturalnie. To z kolei osłabia naszą wiarygodność.

Jak wskazują badania socjologiczne przeprowadzone w USA, mowa (treść werbalna) stanowi zaledwie w 7% tego, co przykuwa uwagę odbiorców. Pozostała część przekazu to ton głosu oraz język ciała, czyli gesty, mimika, sposób poruszania się itp.

Oznacza to, że nawet osoba wyrażająca się zrozumiałym i precyzyjnym językiem może kompletnie nie trafić do audiencji, jeżeli jej ton głosu czy mowa ciała będą dziwne i nienaturalne.

Ludzie mają naturalną skłonność do wychwytywania nienaturalnych zachowań. Kiedy widzimy kogoś dziwnie zachowującego się w telewizji, w pierwszej kolejności zwracamy uwagę na przekaz pozawerbalny.

Jeżeli zaś kłóci się on z treścią werbalną, z natury ufamy bardziej znakom pozawerbalnym.

Dla większości ludzi udzielanie wywiadu mediom nie jest czymś naturalnym. Wizyta w studiu telewizyjnym może wywołać głęboki stres, choćby np. z racji nowości otoczenia, w jakim się znaleźliśmy. Z kolei stres wywołuje napięcie.

Sprawia ono, że zachowujemy się nienaturalnie i wypadamy gorzej. Dlatego osoby, które wystąpiły w telewizji najczęściej nie są zadowolone z końcowego efektu.

Poniżej wskazujemy uwagi związane z naturalnością oraz podajemy kilka rad, które pomogą stać się bardziej naturalnym, a przez to bardziej wiarygodnym.

Opanuj emocje

Rada ta może wydawać się banalna, ale jest głęboko prawdziwa. W kontaktach z mediami (także w innych sytuacjach) najlepiej zachowywać się NORMALNIE.

Każda próba "udziwniania" swojego zachowania, "sprężenia" w celu wywołania lepszego wrażenia kończy się skutkami odmiennymi od zamierzonych.

Odetchnij, nie pij

Przed rozpoczęciem programu w TV czy radiu odetchnij głęboko. Skoncentruj uwagę na prowadzącym. Nie przejmuj się również, kiedy nie poznajesz swojego głosu nagranego na próbę. Pod żadnym pozorem nie dodawaj sobie kurażu alkoholem. To grozi totalną kompromitacją.

Mów do jednej osoby

Osoby mające wystąpić przed kamera czy mikrofonem paraliżuje strach, ponieważ wiedzą, że ich audytorium stanowią tysiące ludzi. Z tym problemem najlepiej poradzić sobie zakładając, że mówi się do JEDNEJ osoby. Dlatego najlepiej zapomnieć o kamerze czy mikrofonie.

 

Poprzednia12Następna

 

powrót +


firma | usługi | szkolenia | referencje | klienci | biuro prasowe | baza wiedzy | akademia sztuk komunikacji | kontakt | mapa serwisu | cookies |

powrót na górę


2010 © ALERT MEDIA Communications Sp. z o.o. |
produkcja: artpage.pl